JILID 1 : PENGANTAR PENGUBATAN ISLAM


KAEDAH RAWATAN PENYAKIT BERDASARKAN PETUNJUK RASULULLAH SAW
Isi Kandungan Buku Jilid 1 :
BAB 1: PENGANTAR PENGUBATAN ISLAM     
  Ilmu Pengubatan Islam
Konsep Pengubatan Islam
Sumber Rujukan Pengubatan Islam
Hidayah Daripada al-Quran
Setiap Penyakit Pasti Ada Ubatnya
Saranan Mendapatkan Rawatan
Konsep Penyembuhan Penyakit
Penyakit Sebagai Ujian  daripada Allah SWT
Penyakit dan Kesembuhan Anugerah Allah SWT
BAB 2:  KONSEP MEMPELAJARI ILMU PENGUBATAN ISLAM            
 Mempelajari Ilmu Pengubatan Islam
Syarat Memperolehi Ilmu Yang Dipelajari
Persiapan Asas Pelajar Ilmu Pengubatan Islam
i.    Aqidah Yang Mantap Dan Sempurna  
ii.    Berkemahiran Membaca Al-Quran
iii.   Ikhlas Dalam Perlakuan
iv.   Amanah Dan Bertanggungjawab
v.   Menghormati Guru
vi.   Berkorban Masa, Tenaga Dan Harta
vii. Berakhlak Islam
viii. Komitmen Mengikuti Kuliah Pengajian
 BAB 3:  RAWATAN RASULULLAH SAW DAN PARA SAHABAT
 Kaedah Rawatan Rasulullah SAW    
Kaedah Rawatan Para Sahabat
BAB 4:  DOA DALAM RAWATAN PENYAKIT
 Peranan Doa
Tujuan Berdoa        
Adab-Adab Berdoa
i.  Memilih Tempat Berdoa Yang Mustajab
ii.  Memilih Waktu Berdoa Yang Mustajab
iii. Mengetahui Kaifiat Berdoa Yang Betul
BAB 5:  SIFAT-SIFAT UTAMA SEORANG PERAWAT    
 Keikhlasan
Memahami Konsep Kemakbulan Doa
Tidak Mementingkan Diri Sendiri
Bersedia Membantu Sesiapa Sahaja
Memiliki Asas Ketahanan Jiwa Dan Kekuatan Roh
Mengetahui Perkara Yang Menghalang Usaha Merawat
BAB 6: PENGUBATAN ISLAM BERDASARKAN FATWA-FATWA ULAMA           
 1.   Hukum Menjampi Sambil Meletakkan Tapak Tangan Di Tempat Yang Sakit
2.   Sifat Dan Adab Yang Perlu Dimiliki Oleh Perawat
3.   Hukum Menjampi Beramai-ramai Menggunakan Mikrofon
4.   Hukum Menjampi Menggunakan Selain Daripada Ayat Al-Quran Dan Al-Hadith
5.   Hukum Mengkhususkan Doa Tertentu Untuk Penyakit Tertentu
6.   Hukum Tidak Mempercayai Al-Quran Boleh Menyembuhkan Penyakit
7.   Jampi Yang Sabit Daripada Rasulullah SAW
8.   Hukum Bagi Orang Yang Tidak Berpengetahuan Ilmu Agama Menjampi Dengan Ayat-Ayat Al-Quran
9.   Hukum Membaca Jampi Daripada Ayat-Ayat Al-Quran, Berulang-ulang Dengan Bilangan Yang Ditetapkan 
10. Hukum Meniup Nafas Pada Air
BAB 7:  GANJARAN PAHALA BAGI ORANG-ORANG BERIMAN YANG SAKIT DAN DITIMPA BALA
 Galakan Supaya Mendoakan Kesembuhan Saudara Muslim Yang Sakit        
Iktibar Kisah Penderitaan Nabi Ayyub AS
Ganjaran Pahala Yang Besar Bagi Yang Sabar Dan Tabah                                                    
BAB 8: KATEGORI PENYAKIT MANUSIA
Penyakit Fizikal (Jasmani)
Penyakit Hati (Spiritual)
BAB 9: AYAT-AYAT SYIFA’
 Ayat-ayat Syifa’ Dalam Al-Quran
Cara Beramal Dengan Ayat-Ayat Syifa'
BAB 10:  PENDINDING DIRI, KELUARGA DAN HARTA                         
 Melindungi Diri, Keluarga Dan Harta
Benteng Pertahanan Diri
Melindungi Harta Dengan Ayat Dan Doa Khusus

1 comment:

  1. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

    Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

    ReplyDelete